zondag 19 juni 2011

Rudolph Kroon: GEBRUIK DIE NIEUWE MEDIA


In 2014 bestaat mijn loge 100 jaar en dat zullen we nog wel halen. Maar daarna kunnen we de loge opheffen als het zo gaat, zoals het nu gaat. “

Aan het woord Rudolph K, voorzittend meester van de in Den Haag residerende loge L'Union Frédéric, nummer 106. Zijn woorden klinken onheilspellend. Klinken....Want de 55-jarige vrijmetselaar is ervan overtuigd dat sociale media de redding kan betekenen.

tekst Frans Micklinghoff (overgenomen uit KUZ, jaargang 65, nr 5, 2011)

Amper Voorzittend Meester zijnde, ben ik eens gaan rekenen. Zoals ik al zei, in 2014 bestaat mijn loge 100 jaar en dat zullen we nog we halen. Maar daarna.......

Omvallen

Vanwaar die onheilspellende woorden? Wat is er aan de hand bij de Haagse Loge L'Union Frédéric? Voorzittend Meester Rudolph K vervolgt: “Ongeveer eenderde komt niet meer wegens ouderdom of gezondheidsredenen. Ongeveer eenderde komt wel, maar wil absoluut geen functie. En het laatste derde deel van het ledental zit voornamelijk in het bestuur en behoort dus tot de vaste kern.
Dus we stonden voor de keuze om over een paar jaar de tent te sluiten of stevig te gaan trekken aan de ledenwerving. Sommigen zijn nogal pessimistisch en blijken van mening dat Den Haag toch te veel loges heeft en er best een paar mogen omvallen. Maar als je de eigenheid van jouw loge koestert en wilt behouden, dan moet je aan de slag.



Doelgroep zoeken

Aan de slag...Maar hoe? “Via de klassieke methode, het adresboekje doorspitten en kijken of daar wat potentiële kandidaten bijzitten, werkt niet meer”, antwoordt voorzittend meester Rudolph K.
“Er zijn zeker voldoende kandidaten in groot-Den Haag met pakweg een half miljoen inwoners. En er is zeker grote belangstelling voor spiritualiteit en vragen rond zingeving. Maar de adresboekjes blijken klein en kort geworden wegens het overlijden van vrienden of andere oorzaken, zoals een krimpend sociaal netwerk bij het voortschrijden van de leeftijd.”
“Hoe ga je dan op zoek naar kandidaten? Via de nieuwe sociale media, zoals facebook, linkedin, blog en twitter. Dus heb ik mij daarop gestort. Dat betekent dat je wel een doelgroep moet gaan zoeken om zo een adresbestand op te bouwen. Ik ben met een blog begonnen en twitter behoorlijk. Het gaat leuk, er zit groei in.”

Beperkingen

Rudolph K vervolgt zijn betoog. “Wellicht is dit ook de toekomst om nieuwe kandidaten te krijgen. Ik heb nu net 2 kandidaten, die via deze nieuwe sociale media belangstelling hebben getoond, ingewijd. Een derde kandidaat gaat nu in de procedure en er popelen nog twee personen in de wachtkamer waarmee we de volgende maand verder aan de slag gaan.”
Het moge duidelijk zijn: het enthousiaste voor het gebruik van die nieuwe, sociale media spat er bij Rudolph K vanaf. Maar hij is ook wel zo realistisch dat hij zijn ogen niet sluit voor de beperkingen.
“Natuurlijk houden we nog steeds 1 á 2 keer per jaar een open dag of open avond voor belangstellenden. En natuurlijk moeten we met de blog niet uit de Getande Rand springen (red: = binnen de intimiteit van de loge houden). De privacy moet beschermd worden. Het is niet alleen zieltjes winnen. We moeten wel de goede, de juiste toekomstige medebroeders binnen halen. Hoeveel “vrijmetselaars-zonder-schootsvel” lopen er niet rond die van het bestaan van de vrijmetselarij nauwelijks weet hebben? We moeten de mannen die zoeken op het bestaan van de vrijmetselarij attenderen.”

Zoekende

Rudolph K van Loge L'Union Frédéric in Den Haag tot slot:”In iedere loge zou iemand zich moeten storten op de nieuwe social media en daarmee iets moeten opzetten om zo de zoekende mens te benaderen. Niet dat wij het hebben gevonden, want ook wij zijn nog zoekende. Maar via het internet kan je wel sneller zoeken! Waarom zou je dan de nieuwe verworvenheden, zoals facebook, Linkedin, blogs en Twitter ook niet gaan gebruiken?”

In ontwikkeling
De postduif is al vele jaren geleden ingeruild voor de postbode. Die weer door de telefoon en de fax. En die weer voor de e-mail. De volgende stap is de nieuwe, sociale media. De geschiedenis leert, dat de ontwikkeling zich niet laat stopzetten, laat staan terug te draaien. Daarom verdient het aanbeveling eens een kijkje te nemen op de in ontwikkeling zijnde site van de Haagse Loges (www.vrijmetselarijdenhaag.nl ) en op de blog van Loge L'Union Frédéric ( www.vrijmetselarij.blogspot.com ).
Met vallen en opstaan wordt hier wellicht geschiedenis geschreven... In ieder geval, zoals het nu gaat, een Haagse loge gered van sluiting.

              Hoe word je lid

vrijdag 17 juni 2011

De nieuwe Achtbare Meester. Dat hij leve. Hoezee, hoezee, hoezee

Auteur: Rudolph Kroon

Witte St Jans rozen
Gisteravond heb ik gevisiteerd bij de vrijmetselaarsloge Pythagoras uit Zoetermeer. Een kleine, snel groeiende loge die vorig jaar door het Hoofdbestuur op feestelijke wijze werd geïnstalleerd. En gisteravond vierden zij in de Tempel te Den Haag hun Zomer St Jan. Visiteuren uit diverse loges waren aanwezig. Zelfs acht vrijmetselaren uit mijn eigen loge, Loge L'Union Frédéric. Maar ook visiteuren uit loges buiten Den Haag en zelfs een broeder van de loge Stanvaste te Paramaribo. En niet te vergeten was ook onze zeer achtbare broeder Gerrit v E (hoofdbestuurslid) aanwezig.


Maar wat maakte de avond voor mij nou zo bijzonder?  Mijn broeder en goede vriend Frits Otten werd als de nieuwe voorzittend meester van loge Pythagoras geïnstalleerd.   Van harte Frits. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze loge bij jou in goede handen is en ik verheug mij op verdere goede samenwerking.

Het voorzittend meesterschap is een geweldig leuke functie binnen een loge. Eigenlijk is het een dubbelfunctie. Je bent zowel voorzitter van de vereniging die een loge is, met alle sores van dien zoals begrotingen, jaarrekeningen, algemene ledenvergaderingen ed, maar je bent ook degene die verantwoordelijk is voor de rituele arbeid in de Tempel / werkplaats waar je leiding aan geeft.

Afhankelijk van de loge, wordt de voorzittend meester gekozen voor een termijn van ongeveer twee jaar om daarna weer plaats te maken voor een andere ervaren meester vrijmetselaar. Diverse functies hebben we binnen een loge. En het is het streven dat iedere vrijmetselaar, zo hij over voldoende kwaliteiten beschikt, alle functies binnen de loge doorloopt. Met name daardoor krijgt de vrijmetselaar een goed begrip van de betekenis van de rituele arbeid. Vrijmetselarij is in belangrijke mate een kwestie van DOEN, van actief beleven om je eigen de spirituele zoektocht richting, structuur en inhoud te geven.

En na verschillende functies  binnen de vervuld te hebben, is uiteindelijk het voorzittend meesterschap het hoogtepunt waar alles samen komt. Het is nog maar een jaar geleden dat ik geïnstalleerd werd als voorzittend meester van mijn loge. Ik geniet er nog iedere dag met volle teugen van.

Broeders van loge Pythagoras, ik breng een toost uit op uw nieuwe Achtbare Meester: dat hij leve. Hoezee, hoezee hoezee.





zie ook: waarom zou je vrijmetselaar worden.

woensdag 15 juni 2011

Vrijmetselarij viert Zomer St Jan. Wat is dat?


welkom op 30 januari 2012 
Lezing over evolutie volgens Teilhard de Chardin.
nadere info, klik hier

Auteur: Rudolph Kroon

Een broederlijk Zomer Sint Jan!

In alle vrijmetselaars loges wordt deze maand het Zomer St Jan gevierd en wel rond de dag dat de zon haar hoogste stand bereikt heeft. In de winter wordt bij de laagste stand het Winter St Jan gevierd.
Maar laat ik mij beperken tot het Zomer St Jan. Wat is dat eigenlijk? Wat vieren we?

Johannes de Doper
Deze feesten zijn van oorsprong al eeuwen bestaande (heidense) feestdagen, die door het christendom overgenomen zijn. In de winter wordt Johannes de Evangelist herdacht en in de zomer Johannes de Doper. Beide feesten hebben van oudsher met de zonnewende te maken: het langer of korter worden van de dagen.


Johannes de Doper is de naamgever van ons Zomer St Jan. In de bijbel wordt hij opgevoerd als profeet. Hij wordt de Doper genoemd omdat hij zondaars wees op het Laatste Oordeel en hen een uitweg bood door zich te laten reinigen in het water van de rivier de Jordaan nadat ze daaraan voorafgaande hun ziel al gereinigd hadden door te leven in gerechtigheid.
Die andere Johannes, Johannes de Evangelist, presenteert Johannes de Doper als iemand die niet het Licht zelf was, maar als wegbereider van het Licht. Het Licht als symbool van het Licht van de mensen, het Licht van de Liefde en dat in staat is alle dingen te bedekken, te geloven, hopen en aanvaarden.
Naar die Liefde, naar dat Licht in de duisternis van ons hart, zoeken we. Johannes de Doper wees ons de weg naar dat Licht en het is ook daarom dat de vrijmetselaar hem als voorbeeld neemt.
Het Zomer St Jan is dan ook een feestelijke bijeenkomst waarin wij gezamenlijk bij onszelf nagaan, ieder voor zich, of hij het afgelopen jaar zich daadwerkelijk gericht heeft op de weg naar het Licht. Een lange en moeilijke weg waarop wij steeds weer geconfronteerd worden met onze eigen tekortkomingen en zwakheden. Wij zullen voortdurend aan de Ruwe Steen, die wij zelf zijn, moeten werken om die Zuivere Kubieke steen (het Licht zo u wilt) die daarin verscholen ligt, te ont-dekken.

Na afloop een goed onthaal
Het Zomer St Jan wordt in mijn Loge ook gebruikt voor de installatie van nieuwe bestuursleden  en het bedanken van de aftredende bestuursleden.

En...... niet onbelangrijk, sluiten wij dit moment van bezinning af in de banketzaal met een feestelijk broedermaal.

 Zie ook: waarom zou je vrijmetselaar worden?
 contact