vrijdag 27 juli 2012

Karakter van de Loge

Met haar (bijna) 100 jarig bestaan, is zij stevig geworteld in de geschiedenis, in de traditie, maar tegelijk in de huidige tijd met haar eigen inzichten en uitdagingen. Juist de grote diversiteit van achtergronden binnen loge L'Union Frdéric leiden tot boeiende gesprekken.


De leden varieren sterk qua leeftijd, opleiding, beroepsachtergrond etc. 


De loge kent vele activiteiten. We maken jaarlijks een "Werkplan". Daarin is opgenomen onze 

1.  "rituele"arbeid, zoals de inwijdingen tot leerling, de bevordering tot Gezel, de verheffing tot Meester en overige rituele bijeenkomsten ( opening Werkjaar, Zomer St. Jan, Winter St Jan e.d.) Ongeveer 1 x per maand hebben we een dergelijke bijeenkomst, gekleed in smoking of rokcostuum.
Na afloop hebben we in onze banketzaal een broedermaal waar natuurlijk de gezelligheid en de onderlinge informele broederschap centraal staat.


2.  Comparities. Dit zijn bijeenkomsten waar een bepaald onderwerp besproken wordt. Doorgaans wordt dat ingeleid door een van de leden. Daarna vindt er een gedachtewisseling over het onderwerp plaats. Niet om eigen gelijk te halen, maar om tot verdieping te komen met respect voor ieders individuele mening. Om een beeld te krijgen van de onderwerpen die zoal aan de orde komen, klik hier.
Omngeveer 2 maal per maand komen we voor een dergelijke comparitie bijeen.


3.  Sociale activiteiten. Naast rituele arbeid en serieuze gesprekken, vinden wij het sociale aspect ook zeer belangrijk.  Naast de kroeg ( Zevende Graad genoemd) die wij in het souterrain hebben en waar we elkaar informeel ontmoeten, hebben wij ook jaarlijks een paar uitstapjes / etentjes waarbij de dames van harte welkom zijn. 

4. "Pastoraal" werk (ook al noemen we dat anders). Niet onbelangrijk is dat het tot onze traditie behoort om zorg te besteden aan langdurig / ernstig zieke broeders en desgewenst ook aan weduwen van onze overleden broeders. 


5. Opvang nieuwe leden. Wij besteden er veel aandacht aan dat de nieuwe broeder na zijn inwijding zich snel thuis zal voelen.


Tenslotte, we zijn ook nog een gewone vereniging die bestuurd moet worden. De door de loge voor telkens twee jaar gekozen bestuursleden, zijn druk als voorzitter, secretaris, penningmeester, voorlichter etc. 


Kortom, een actieve en enthousiaste club.


<<< terug



zaterdag 21 juli 2012

Christelijk dogma en beter mens?



Auteur: Pim Vos

Op 20 juli 2012 kreeg ik van een anonieme lezer de volgende vraag:

Kunt u mij duidelijk maken wat de meerwaarde van de Vrijmetselarij is? Zal ik zonder hun geen goed mens zijn?En waarom die beslotenheid als er niets te verbergen valt? Ik blijf het maar raar vinden.Wat ik bedoel is het volgende: Ik ben christen maar ik ben,volgens jullie,dan gevangen in een dogma maar wat is daar mis mee als mij dat een beter mens maakt? Wat kunnen jullie dan nog toevoegen?

Meerwaarde van de vrijmetselarij??
Of de vrijmetselarij meerwaarde heeft, hangt van uzelf af. De vrijmetselarij biedt een omgeving en een methode aan haar leden om vrij, in een besloten omgeving, tot bezinning te komen, om - anders gezegd - een reis te maken door je eigen innerlijk.  Het doel van de vrijmetselarij, namelijk een beter mens te worden en te werken aan de verdere vervolmaking van de maatschappij, is niet uniek. De methode is dat wel. De vrijmetselarij biedt een veelheid aan symbolen en rituelen die als het ware als voertuig voor de individuele vrijmetselaar dienen om hem te inspireren dat doel te bereiken, althans de weg naar dat doel bewust te bewandelen. Daarnaast komen vrijmetselaren regelmatig bijeen om met elkaar over diverse onderwerpen ( niet over politiek en godsdienst) met elkaar van gedachte te wisselen. "Compareren" noemen we dat. We proberen elkaar niet te overtuigen van ons eigen gelijk, maar we proberen te leren van de gezichtspunten van de ander. Van mensen die dezelfde ideeen hebben als ik, zou ik immers niets meer kunnen leren.
Door die methode raken we tevens getraind in tolerantie en respectvol omgaan met anderen.
Het hangt van u af of de vrijmetselarij voor u dan een meerwaarde heeft.

Wat is er mis met "gevangen in een christelijk dogma"?
 Daar is helemaal niets mis mee en zeker niet als dat u een "beter" mens maakt. Als de vrijmetselarij het heeft over een "beter" mens worden, wordt bedoeld dat iedere vrijmetselaar zich ten doel stelt - of zou "moeten"stellen - vandaag een iets beter mens te worden dan hij gisteren was. En wat dan "beter"is, is ter bepaling door hemzelf. Dat wordt - althans binnen de vrijmetselarij - niet van boven opgelegd.
Zo is het ook aan u ter bepaling wat voor u een 'beter" mens is. Als u "beter"wordt via uw christelijke geloof ( al dan niet dogmatisch) is daar niets mis mee en is dat voor u wellicht de juiste weg. Overigens zijn veel vrijmetselaren (belijdend) Christen en biedt de vrijmetselarij juist een extra handvat om tot verdere verdieping van hun geloof te komen.

De vrijmetselarij biedt echter alleen plek aan mensen die zoekende zijn, die meer vragen dan antwoorden hebben. Mensen die open staan voor allerlei ( afwijkende) meningen. Aan mensen die niet meer de "opgelegde"dogma's willen, maar die zelfstandig willen zoeken naar Waarheid, in het besef dat de Waarheid waarschijnlijk nooit door hun (volledig) gevonden en begrepen zal worden. Maar ik prefereer mijn eigen onzekerheden en twijfels boven de waarheid die niet mijn Waarheid is. Op het moment dat ik meen de Waarheid te bezitten, heb ik geen vragen meer en zal ik mijn lidmaatschap van mijn Loge opzeggen. Ik heb daar dan niets meer te zoeken.

Waarom besloten?
 De vrijmetselaars loges zijn verenigingen naar Nederlands recht. Je zult dus lid moeten worden om deel te kunnen nemen. Wij verwelkomen gaarne nieuwe leden. Zie Hoe word je lid.

Onze Comparities zijn doorgaans uitsluitend voor leden toegankelijk. Hebben we dan wat te verbergen. Welnee. We willen alleen graag af en toe samen komen om in alle vertrouwelijkheid met elkaar tem kunnen praten. Soms zijn de gesprekken zelfs erg persoonlijk. En ja, dan wil je niet dat de volgende dag alles op straat ligt.
Ik heb thuis ook geen webcams geplaatst om iedereen te laten mee genieten. Heb ik dan thuis iets te verbergen dat het daglicht niet kan verdragen?

Onze Tempelbijeenkomsten waar we met name inwijdingsrituelen houden, proberen we geheim te houden zoals alle inwijdingsgenootschappen dat proberen. Waarom? Omdat de kracht van een inwijdingsritueel voor degene die ingewijd wordt veel krachtiger en daarmee waardevoller is wanneer hij het ritueel niet kent.

In tegenstelling tot vroeger is de vrijmetselarij wel veel opener geworden. Heel veel informatie hebben loges, de Orde en individuele vrijmetselaren inmiddels aan het internet toevertrouwd. Loges openen regelmatig hun deuren voor belangstellenden. Vaak kunnen vrijmetselaarstempels bezichtigd worden. etc etc. Geheimzinnig zijn we allang niet meer. Maar het Geheim onthullen we niet.  Het geheim ligt in ieder mens verscholen en kan alleen maar door de individuele mens zelf gevonden worden.

Ik hoop uw vragen hiermee voldoende beantwoord te hebben.


zondag 15 juli 2012

Werken in drie Graden

29 oktober 2012
Avond voor belangstellenden
L'Union Frédéric


 (overgenomen van de Ordesite)


Essentieel kenmerk van de werkwijze van de vrijmetselarij is het symbolische stelsel van de drie graden van leerling, gezel en meester, naar analogie van de graden in de middeleeuwse bouwgilden.

Leerling Gezel Meester

Ieder logelid doorloopt dit gradenstelsel, dat de symbolische groei van persoonlijk inzicht en geestelijke verdieping weergeeft. Bij toetreding vindt aanneming plaats in de symbolische graad van leerling-vrijmetselaar. Na ongeveer een jaar volgt de bevordering tot gezel, een jaar daarna de verheffing tot meester. Het vrijmetselaarswerk wordt ook wel maçonniek genoemd, naar het Franse woord ‘maçon’ voor vrijmetselaar. Naast het drie-gradenstelsel bestaat nog een aantal maçonnieke werkwijzen, de zogenaamde ‘vervolgpaden’.



Werken in een broederschap
Minimize
In artikel 1 van de grondwet van de Orde van Vrijmetselaren wordt gesteld dat de vrijmetselaar samen met andere vrijmetselaren werkt aan zijn persoonlijke vorming, met behulp van symbolen en ritualen. “Deze symbolen en ritualen zijn door de traditie gegeven; zij worden door de vrijmetselaar naar eigen inzicht geïnterpreteerd,” aldus deze beginselverklaring. 

De gezamenlijke arbeid stimuleert hem ook naar vermogen bij te dragen aan een betere samenleving. De vrijmetselaar zoekt op wat mensen verbindt en tracht weg te nemen wat hen verdeelt, opdat het ideaal van een allen verbindende broederschap gestalte kan krijgen. Daarbij aanvaardt hij een persoonlijke verantwoordelijkheid ten opzichte van de wereld, die hij ziet als een te voltooien bouwwerk waarvan ieder mens een levende bouwsteen is. Hij verricht die arbeid in het licht van een hoog beginsel, symbolisch aangeduid als Opperbouwmeester des Heelals. De vrijmetselaar erkent de hoge waarde van de menselijke persoonlijkheid, de gelijkwaardigheid van alle mensen, ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid en ieders verantwoordelijkheid voor zijn doen en laten.”



Werken in de samenleving
Minimize
Mozart
Goethe
In de loge doet ieder op eigen wijze inspiratie op. Uitdrukkelijk wordt de leden voorgehouden die inspiratie tot uiting te brengen in het eigen bestaan in ‘het Westen’: de maatschappij buiten de logemuren. De vrijmetselaar krijgt daartoe twee belangrijke aansporingen mee van de voorzitter van de loge: “Op u komt het aan!” en “Doet u als vrijmetselaar kennen in het Westen”.
Loges zijn geen service-clubs: de Nederlandse vrijmetselaar wordt geacht individueel uitvoering te geven aan deze opdrachten. In loges zijn mannen verenigd van zeer uiteenlopende religieuze en politieke overtuiging. Het wordt aan henzelf overgelaten op welke wijze zij een bijdrage leveren aan het bouwwerk van de samenleving. Anders dan in Angelsaksische landen, wordt in Nederland vrijwel nooit ruchtbaarheid gegeven aan de steun die de vrijmetselarij collectief aan goede doelen en charitatieve projecten geeft. 
Vele kunstenaars, politici en denkers van naam hebben in hun werk inspiratie ontleend aan hun beleving van de vrijmetselarij. Zo hebben vrijmetselaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de Franse Revolutie, de inhoud van de ‘Bill of Rights’ van de Verenigde staten en de omverwerping van koloniale regimes in Midden- en Zuid-Amerika. Uitdrukkelijk worden binnen de loges echter sectarisme en partijpolitiek geweerd.




Uitnodiging
Minimize
Wie belangstelling heeft voor het vrijmetselaarschap, kan zich voor een eerste kennismaking bij de Haagse Loge L'Union Frédéric in Den Haag. Voor contactgegevens, klik hier.   .

woensdag 4 juli 2012

Dag van de Vrijmetselarij: 8 september 2012

 (bron:www.vrijmetselarijDenHaag.blogspot.com)


Voor het eerst in haar geschiedenis wordt voor belangstellend publiek de landelijke  Dag vd Vrijmetselarij gehouden en wel op zaterdag 8 september a.s. Dit zal een jaarlijks evenement worden met ieder jaar weer een ander thema.


Dit jaar hebben we gekozen voor het thema "RITUELEN". De vrijmetselarij kent rituelen die uitgaan van transitie, overgang, 'rite de passage'.  Maar ook in de maatschappij kennen we vele (overgangs-) rituelen. Denk bijvoorbeeld aan een huwelijksvoltrekking, naturalisatiebijeenkomsten die tegenwoordig in gemeentehuizen plaatsvindern, maar ook de diploma-uitreikingen en bijbehorende examenfeestjes die nu plaatsvinden. Allen sluiten een periode, een (zijns-) fase af en luiden een nieuw begin in.

Nagenoeg alle loges zullen op 8 september aanstaande hun deuren openen, zo ook de Haagse loges. Momenteel zijn wij in Den Haag druk met de voorbereidingen en zullen u via deze site informeren over wat u van ons die dag mag verwachten.

Zet 8 september alvast in uw agenda. Wij hopen u die dag te mogen verwelkomen in ons gebouw op 2e Sweelinckstraat 131 in Den Haag.

Toegang van 10.00 tot 17.00 uur.
Vanzelfsprekend is de toegang gratis.

De koffie staat klaar

zondag 1 juli 2012

Onwaarheid

Onze werkelijkheid begint - vaak - bij de eerste regel van ons eerste Grote Licht ( red: de Bijbel): ”In den beginne…”. Dat is geen leugen, maar een onwaarheid. Het is een verhaal dat poogt ons bij te brengen dat er een begin is. In wat wij (kunnen) waarnemen heeft alles namelijk een begin en een einde. Maar is dat ook zo? Als je midden op een spoorwegovergang staat en naar het einde van de rails kijkt dan zie je dat de rails é é n geheel worden… Als je op papier een rechte lijn zet dan denk je dat die lijn recht is… Maar… Als je met de passer een cirkel tekent dan zie je dat die geen begin en geen einde kent! Zou dat dus eeuwigheid kunnen heten? De kubus laat ons weten dat hoogte en laagte, diepte en breedte te meten zijn; wij weten dus dat wij maar drie dimensies kunnen bevatten. Hoe komen wij in de vierde dimensie? Zou ons alziend oog dat kunnen vinden ? Of moeten wij via het labyrint die bestemming bereiken? Of zijn er nog meer dimensies? Of... De belofte luidt: “Zoekt en gij zult vinden”. Hoe en wanneer zullen wij weten dat wij gevonden hebben? (Auteur:Kees Stuiver)