vrijdag 17 juni 2011

De nieuwe Achtbare Meester. Dat hij leve. Hoezee, hoezee, hoezee

Auteur: Rudolph Kroon

Witte St Jans rozen
Gisteravond heb ik gevisiteerd bij de vrijmetselaarsloge Pythagoras uit Zoetermeer. Een kleine, snel groeiende loge die vorig jaar door het Hoofdbestuur op feestelijke wijze werd geïnstalleerd. En gisteravond vierden zij in de Tempel te Den Haag hun Zomer St Jan. Visiteuren uit diverse loges waren aanwezig. Zelfs acht vrijmetselaren uit mijn eigen loge, Loge L'Union Frédéric. Maar ook visiteuren uit loges buiten Den Haag en zelfs een broeder van de loge Stanvaste te Paramaribo. En niet te vergeten was ook onze zeer achtbare broeder Gerrit v E (hoofdbestuurslid) aanwezig.


Maar wat maakte de avond voor mij nou zo bijzonder?  Mijn broeder en goede vriend Frits Otten werd als de nieuwe voorzittend meester van loge Pythagoras geïnstalleerd.   Van harte Frits. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze loge bij jou in goede handen is en ik verheug mij op verdere goede samenwerking.

Het voorzittend meesterschap is een geweldig leuke functie binnen een loge. Eigenlijk is het een dubbelfunctie. Je bent zowel voorzitter van de vereniging die een loge is, met alle sores van dien zoals begrotingen, jaarrekeningen, algemene ledenvergaderingen ed, maar je bent ook degene die verantwoordelijk is voor de rituele arbeid in de Tempel / werkplaats waar je leiding aan geeft.

Afhankelijk van de loge, wordt de voorzittend meester gekozen voor een termijn van ongeveer twee jaar om daarna weer plaats te maken voor een andere ervaren meester vrijmetselaar. Diverse functies hebben we binnen een loge. En het is het streven dat iedere vrijmetselaar, zo hij over voldoende kwaliteiten beschikt, alle functies binnen de loge doorloopt. Met name daardoor krijgt de vrijmetselaar een goed begrip van de betekenis van de rituele arbeid. Vrijmetselarij is in belangrijke mate een kwestie van DOEN, van actief beleven om je eigen de spirituele zoektocht richting, structuur en inhoud te geven.

En na verschillende functies  binnen de vervuld te hebben, is uiteindelijk het voorzittend meesterschap het hoogtepunt waar alles samen komt. Het is nog maar een jaar geleden dat ik geïnstalleerd werd als voorzittend meester van mijn loge. Ik geniet er nog iedere dag met volle teugen van.

Broeders van loge Pythagoras, ik breng een toost uit op uw nieuwe Achtbare Meester: dat hij leve. Hoezee, hoezee hoezee.





zie ook: waarom zou je vrijmetselaar worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten