dinsdag 1 maart 2011

Vrijmetselarij:Halverwege leerling en gezel

(door Jan Lubbelinkhof)

Het begin van je leven als vrijmetselaar kan behoorlijk overdonderend zijn.

Er komt veel op je af, rituelen, ritualen, comparities, nieuwe begrippen en nieuw begrip. Een aantal jaren geleden schreef ik een overpeinzing na zes maanden vrijmetselen. Als ik hem nu weer lees is hij nog steeds actueel voor mij, en ik hoop ook voor u als broeder of misschien wel als nieuwe broeder.

Halverwege leerling en gezel

Compareren is het ritme
denken is de maat
de kronkelweg des levens
stilletjes naar 't oosten gaat

Een worden met gevoel
een broederschap als band
soms alles kunnen zeggen
binnen de getande rand

Nu al veel geleerd
na een aantal maanden
wijsheid, schoonheid, kracht
geen gebaande paden

Ik ben hier thuis gekomen
een rustpunt op mijn tocht
de Loge als een logement
de rust die ik ooit zocht

De Loge is mij dierbaar
nu al, zo snel, zo ras
mijn hoofd vol van verhalen
's avonds over hoe 't was

Symbolen, ritualen
een mooi en ernstig spel
het ritme van het denken
de Kunst der Koningen gevalt mij wel

Jan Lubbelinkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten