dinsdag 15 maart 2011

Compareren in tweegesprek

Vrijmetselarij Den Haag

 Vanvond heb ik een bijzondere loge-avond gehad. Normaal gesproken houden we comparitie-avonden waarop één van de broeders een bouwstuk (lezing) houdt over een bepaald onderwerp. Zo'n bouwstuk duurt ongeveer 20 minuten waarna de gedachtewisseling plaatsvindt tussen de inleider en de overige broeders. Geen discussie, geen twistgesprek, niet elkaar overtuigen, maar de verschillende gezichtpunten naast elkaar plaatsen.(zie:Vrijmetselarij: niet discussiëren, maar compareren).

Maar vanavond hebben we het eens anders geprobeerd. Twee broeders gingen bij het spreekgestoelte  zitten en begonnen onvoorbereid een gesprek. Na 30 minuten konden de overige broeders reageren door vragen te stellen of eigen gezichtspunten naar voren te brengen.
Hoewel  vrijmetselaren bedreven zijn in het compareren, moet ik bekennen dat ik mij als Voorzittend Meester toch een klein beetje zorgen had gemaakt en mij had afgevraagd of wij ook in deze vorm, goed in staat zouden zijn om met respect voor de mening van de ander, de verschillende ideeën naast elkaar te plaatsen om aldus van elkaar te leren.

Mijn gereserveerdheid bleek ongegrond. Het compareren zit inderdaad  in het bloed van de vrijmetselaar verankerd.  Het onvoorbereide tweegesprek waarin creativiteit en improvisatie de boventoon voerde, leidde tot prachtige gedachtewisselingen.

Zo zie je maar, soms moet je de dingen niet plannen en niet structureren, maar de creativiteit gewoon de ruimte geven.

Broeders Dick en Nico, bedankt.


Rudolph Kroon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten