woensdag 28 december 2011

Lezing over evolutie volgensTeilhard de Chardin.


Aan het eind van de jaren vijftig studeerde ik aan de toenmalige Sociale Academie in Amsterdam. De tijd was roerig, men wilde verandering, het existentialisme was als filosofie de leidraad voor de toenmalige jeugd. Sartre en Camus stonden volop in de belangstelling. De Rooms Katholieke Kerk was in beweging.
De jezuïet Teilhard de Chardin poneerde als paleontoloog een evolutietheorie, die inging tegen de toenmalige opvattingen van de Kerk. Tijdens zijn leven mocht hij niet publiceren. Zijn aantekeningen en opstellen werden, na zijn dood in 1957, gepubliceerd in 10 delen. Die heb ik gekocht en gelezen. De werkelijke impact van zijn filosofie heb ik toen niet echt begrepen
Vorig jaar heb ik een nieuwe poging gedaan. Toen begreep ik het echter wel, omdat ik er inmiddels 10 jaar Vrijmetselaarschap op had zitten.

Vrijmetselaars gaan uit van persoonlijk groei. Gedurende het leven neemt het bewustzijn toe over wie je eigenlijk bent. Het zicht op het diepste ZELF wordt steeds duidelijker. Een mens ontplooit zich gedurende zijn leven. Zijn vrijheid en onafhankelijke kijk op het leven nemen toe tot aan het eind, het moment van de volledige bevrijding van alle fysieke belemmeringen. De Vrijmetselaar Jung beschrijft dit proces in zijn theorie over de ontwikkeling van het menselijke individu.

Voor Teilhard de Chardin vindt er een soortgelijk proces plaats op kosmisch niveau waar in miljarden jaren de mensheid dan uiteindelijk als sluitstuk van de evolutie van het menselijk bewustzijn als complete mensheid naar Heelheid groeit en bevrijding vindt in OMEGA.
De lezing betreft dus de bespreking van de filosofie van Teilhard de Chardin, zijn visie op de evolutie, zijn visie op de ontwikkeling van de mensensoort, zijn visie op de toekomst van de mens, het Goddelijk Milieu én het toekomstperspectief voor de mens én de mensheid naar het einde in OMEGA.

De lezing duurt ca 1 uur.
Het is niet echt eenvoudige kost. De lezing zal echter een basis zijn voor een boeiende gedachtewisseling over waar we vandaan komen, wat en waar we zijn en waar we zullen komen
 De(gratis) lezing vindt plaats op maandag 30 januari 2012 in Den Haag. U kunt zich opgeven per mail bij Rudolph Kroon.

Ik verheug mij op Uw komst!

Jos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten