donderdag 22 december 2011

Streven naar Licht


Veel mensen, waar ook ter wereld en van welke religie dan ook, staan stil in een moment van bezinning in deze periode van kerst, in deze periode waarop de zon haar laagste stand heeft bereikt. 

Hoe het ook allemaal genoemd wordt en hoe het ook allemaal gevierd wordt, het draait allemaal om het verlangen naar een nieuw begin. Naar licht, naar wedergeboorte, naar nieuw leven en we beloven onszelf en elkaar weer van alles en hopen het goede.

Daarbij mag de bezinning op de achterliggende periode niet ontbreken.  Stond ik het afgelopen jaar oprecht in het leven? Was ik tolerant en respectvol naar andere mensen van welke godsdienst, politieke gezindheid of huidskleur dan ook? Stond ik open voor andersdenkenden? Liet ik anderen toe in mijn hart?  Maar ook, stond ik open voor mijzelf? Was ik eerlijk naar mijzelf? Was mijn streven er steeds op gericht een beetje beter mens te worden?

Zoals in de natuur thans een omwenteling plaats vindt, de zon weer gestaag in kracht toeneemt, zo moge ook in u een omwenteling plaats vinden. Dat negatieve gedachten worden omgezet in woorden van wijsheid en waardering en dat handelingen van negatieve strekking mogen plaats maken voor positieve bijdragen aan de vorming van een betere wereld.

Op U komt het immers aan!

Ik wens U en allen die u lief heeft, fijne feestdagen en een goed 2012.

Pim Vos

6 opmerkingen:

  1. Rudolph Kroon, dank je voor je wensen en ook voor jou fijne feestdagen en een goed 2012.

    Bert Seinstra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitsluiting

    Met "goede naam" wordt zeker niet uw inkomen, opleiding of uw beroep bedoeld, maar wordt bedoeld dat u geen levenswandel hebt die maatschappelijk verwerpelijk is.

    Wat is dan de tolerantie van de vrijmetselaar waard? Mensen kunnen in beroerde omstandigheden komen, ja, zelfs onschuldig worden veroordeeld doch de Rechter heeft gesproken dus men is schuldig.Op basis daarvan is de kandidaat a priori een steen des aanstoots in de loge.Voor eeuwig uitgesloten.Hoe moeten we zo'n houding noemen? Wat betekent het dan om vrijmetselaar te zijn als je mensen uitsluit? Wat er eigenlijk wordt gezegd is:"Jij bent het niet waard om binnen gelaten te worden.Ook wij veroordelen jou". Voor mij persoonlijk is zo'n attitude onverenigbaar met mijn karakter en levenshouding.Natuurlijk,er zijn recidivisten en lieden die op persoonlijk gewin uit zijn en daarbij over lijken gaan maar vraag u zelf af, zouden deze lieden een queste ondernemen zoals de vrijmetselaar? Zij zullen materialist, aards blijven en geestelijk zeer arm.In mijn ogen zijn deze mensen beklagenswaardig.Eigenlijk geldt dit ook voor de vrijmetselaar die aan de ene kant het"Ken U Zelve" hoog in het vaandel heeft ( dus nog een behoorlijke weg heeft te gaan) maar eigenlijk tegelijkertijd van zichzelf getuigt een onberispelijke levenswandel te hebben getuige het feit dat hij lid van een loge is.Maar wat brengt de toekomst? Hoe onberispelijk blijf je in de toekomst? "Hij stal omdat hij honger had".Maatschappelijk uiterst verwerpelijk immers men maakt zich schuldig aan diefstal.Nee, mijn waarde je kunt aankloppen maar voor jou blijft de deur gesloten.Dit is geen aanklacht of kritiek op de vrijmetselarij maar een gedachtegang naar aanleiding van de eerste bovenstaande regels.Er zijn natuurlijk ook andere criteria waaraan de kandidaat aan dient te voldoen en ik vraag ik mij ook hier af hoe subjectief of objectief die zijn.De ruwe kubieke steen die perfect moet worden maar dan moet je wel in de gelegenheid worden gesteld.U begrijpt dat ik geen broeder ben en misschien maar goed ook zeg ik met een glimlach.Net als u ben ik een vrijdenker, eigenwijs maar met liefde voor mijn medemens hoe goed of slecht hij of zij ook is.Binnen uw loge hebt u de Grootmeester en in zekere zin heb ik die ook en bijna elke dag denk ik aan wat hij heeft gezegd.Hij leefde zo'n 2000 duizend jaar geleden en omringde zich met de paria's van die tijd.Hij onderwees de allerhoogste esoterische waarheid.Melk voor de kinderen en vast voedsel voor de volwassen.Hij sloot niemand uit omdat hij begrip had voor de menselijke zwakheden.Ziet u, dat is mijn rolmodel en die weg probeer ik ook te gaan.Liever in de voetsporen van iemand die zegt: "gaat heen en zondig niet meer" dan "Ga weg van ons ge zijt een steen des aanstoots".Hij sprak eens de volgende woorden:

    Ik had honger maar gij gaf mij niet te eten.Ik had dorst maar gij gaf mij niet te drinken.Ik was naakt maar gij hebt mij niet gekleed.Ik was in de gevangenis maar gij hebt mij niet bezocht.

    De apostelen waren verontwaardigd maar ook in de war.: "Here, Here wanneer hebben wij u zo gezien?"

    "Voorwaar, ik zeg u.Indien u het mijne kleinen niet hebt aangedaan hebt gij het mij niet aangedaan".

    Dat ik deze woorden aanhaal wil niet zeggen dat ik christelijk dogmatisch ben.Ik ben wars van elk dogma.Het was niet mijn bedoeling om op tenen te gaan staan doch u een kijkje te gunnen in het hoofd van een profaan.Ik wil graag eindigen met de woorden van een andere groots leraar :

    If a man can control his mind he can find the way to enlightenment, and all wisdom and virtue will naturally come to him.

    — Gautama Boeddha

    Salutem

    EV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte EV,

    Dank voor uw prachtig verwoorde reactie. Ik kan uw mening alleen maar delen, behalve uw uitgangspunt als zou de vrijmetselarij het beginsel "eens een crimineel, altijd een crimineel" huldigen. Dat is niet het geval.

    Mannen met naar algemene normen maatschappelijk verwerpelijk gedrag, zullen niet toegelaten worden. Evenzo mannen die niet "vrij" zijn, oftewel dogmatisch zijn. Zij die (streng) dogmatisch zijn, hebben reeds alle antwoorden en zijn niet meer zoekende en niet meer open minded tov ideeën die haaks op de dogmatiek staan.
    Maar ook een dogmatisch mens, kan op een gegeven moment zijn dogma's van zich afwerpen en oprecht en zelfstandig willen zoeken naar wijsheid en daarmee alsnog een - in onze terminologie - vrij man worden.

    Zo kan evenzeer iemand die oorspronkelijk een maatschappelijk verwerpelijk pad heeft bewandeld, tot inkeer komen en oprecht streven "een beter mens" te worden en te streven naar het leveren van positieve bijdragen aan de vorming van een betere maatschappij.

    En deze "vrije mannen van goede naam" zijn van harte welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geachte Blogbeheerder,

    Ik ben aangenaam verrast door uw respons en houding t.o.v. mensen met een vlekje.Wat betreft dogma's moet ik even glimlachen en verwijs u gaarne naar bijgevoegde link.U begrijpt hopelijk dat ik nu met u van gedachten wissel en geen discussie uit wil lokken.Er zijn een aantal zaken die ik mij afvraag. Meer niet.En het pad? Blijven we niet allen leerlingen op het pad tot het eind van ons leven?

    Salutem

    EV

    http://www.freemasons-freemasonry.com/apikefr.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geachte heer "Glow-man".

    De site waarnaar u verwijst betreft de Schotse Rites in de VS. Met "dogma" wordt niet bedoeld een inhoudelijk en van buiten opgelegde leer. Een vrijmetselaar wil zich juist van dogma's bevrijden en open-minded zoeken naar wijsheid, hoe moeilijk dat vaak ook is. Dat vereist in eerste instantie een goed inzicht in jezelf. Een goed inzicht ook in je eigen tekortkomingen, in de struikelblokken in jezelf. Alleen dan kun je een "beter mens worden". Deze "leerlingenarbeid" zal nooit voltooid zijn. Iedere keer als ik de Tempel/Werkplaats verlaat zie ik boven de poort de opdracht staan: Ken Uzelve. Een opdracht die ik mijzelf stel.
    Het idee van een "hoge vrijmetselaar" komt dan ook niet in mijn jargon voor. Wij blijven allen ons leven lang leerlingen.

    Hartelijke groet
    Rudolph Kroon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geachte heer Kroon,

    Tja,het viel mij op dat het woord dogma binnen de VM werd gebezigd en de verwijzing was eigenlijk een beetje flauw van mij.Ik begrijp wat er wordt bedoeld en het concept van Ken U Zelve is niet echt nieuw ( staat boven de tempel van Delphi)maar wel heel moeilijk.De mens ontdaan van al zijn illusies en vooroordelen,wellicht tevens van zijn ego.Zou hem dat tot een beter mens maken?En wat verstaan we onder een "beter"mens? Waarin onderscheid hij zich dan van de ander? Altruistischer?Meer open naar anderen?welke criteria hanteren we voor "beter"? Om het maar eens op mijzelf te betrekken vraag ik mij weleens in gemoede af of ik werkelijk mijn ware zelf zal leren kennen.Nah, dit klinkt wat wanhopig maar zo bedoel ik het niet.Ik verwijs naar de complexiteit en dat niet zelden je zekerheden onder je weg wordt geslagen.

    Persoonlijk ervaar ik dat als leermomenten en noopt mij weer tot enig introspectie.Gevangen in dogma's zit ik niet.Noch religieus noch wetenschappelijk.Om te groeien is het noodzakelijk om open minded te blijven en blijvend naar jezelf te kijken.Zou ik mijzelf nu als "beter"willen beschouwen? Nee, anders, dat wel maar beter? Ik heb wat moeite met dat begrip wanneer ik dat op mijzelf betrek.Ik ben mij terdege bewust van mijn tekortkomingen en mijn struikelblokken worden al wat minder doch, zoals ik reeds eerder aangaf,je blijft leerling op het pad.Wat ik mij eigenlijk afvraag en benieuwd naar ben is hoe de VM je hierbij kan helpen?En helpt het inderdaad?Is het de respons van je mede broeders of, ja, wat is het eigenlijk? Voor mij zijn dat wel essentiele vragen omdat ik er al zo lang mee bezig ben.Anyway, ik wil u hartelijk bedanken voor het feit dat u bereid bent geweest even met mij van gedachten te wisselen.En ik eindig met het volgende citaat:


    Hoe meer we weten, hoe mysterieuzer het wordt dat we zowel iets als niets weten en kunnen weten. Het voornaamste a-priori kenmerk van het volkomen mysterieuze leven is bewustzijn.

    R. Buckminster Fuller

    Hartelijke groeten,

    Glowman

    BeantwoordenVerwijderen