woensdag 25 april 2012

La Vertu, mijn oom, mijn loge en Prins Frederik

auteur: Pim Vos


Gisteren heb ik gevisiteerd bij de Achtbare Loge la Vertu in leiden. Er werd een gezel verheven tot Meester. Als altijd wanneer je visiteert, word je allerhartelijkst ontvangen en voel je je direct thuis. Ik bleek diverse broeders al eerder ontmoet te hebben, waaronder een broeder die -  evenals ik - ongeveer 23 jaar geleden ingewijd is bij de Loge L'Union Frédéric maar een tijdje later is overgestapt naar leiden.

Thuisgekomen realiseerde ik mij dat de oom van mijn oom (Willem Kreeft) volgens mij destijds ook lid van La Vertu was. Op het internet vond ik daarvan het vermoedelijke bewijs. Hij werd in ieder geval met la Vertu in verband gebracht. Even verder googelen en ik kwam onderstaande penning tegen die geslagen is door de Koninklijke Begeer, waar Willem Kreeft werkte. De penning is geslagen ter ere van het 60 jaar Grootmeesterschap van Prins Frederik, broer van Koning Willen II. Naar Prins Frederik is mijn loge vernoemd. Oke, we schrijven het anders, Frédéric, maar in die tijd was het Frans gewoon erg chique.

En zo hebben la Vertu, mijn oom, mijn loge en Prins Frederik een onverwacht verband met elkaar.


Broeders van La Vertu, hartelijk dank voor de gastvrijheid.

Pim

           
Prins Frederik der Nederlanden zestig jaar in functie als Grootmeester-Nationaal van de Orde van Vrijmetselaren in Nederland, 1876.
Prince Frederick of the Netherlands 60 years National Grand Master 1876 {masonic]                                                                  

Penning aangeboden aan Prins Frederik der Nederlanden na het zestig jaren bekleden van de functie van Grootmeester Nationaal der Vrijmetselaarsorde in Nederland. Vz: Het inwendige van een maçonieke tempel met de bijbehorende symbolen. Op het voetstuk van het altaar de jaartallen 1816-1876, alsmede de naam van de ontwerper: J.P. Menger; omschrift. Kz: negenregelige tekst in een krans van eiken- en lauwerbladen; omschrift. Ontwerp: J.P Menger. (Zwierzina 392. Kreeft 56). Brons 62 mm. 


4 opmerkingen:

  1. U heeft een geweldige tijd gehad maar...uh..is het niet ons kent ons? U moet het mij maar vergeven dat ik, als profaan,deze vraag stel.Trouwens, wel iets om trots op te zijn op zeer bescheiden manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rudolph,
    Als kind van Loge Frederic en lid van Loge La Vertu is het leuk om dit tegen te komen tijdens mijn research naar andere maconieke bronnen. Leuk overigens, dat mijn logo van weleer (van voor 1993) ook links boven op de pagina prijkt. Dat zijn dan twee banden tussen de Loges. Een herinnering aan je uitnodiging en het schootsvel.
    met br. groeten A.P.B. Wolf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Bram, dank voor je bericht. Inmiddels heb ik de hand weten te leggen op het Vriendenboek van de oom van mijn oom, Willem Kreeft. Hij is ooit Voorzittend Meester van Eer bij jullie geweest. Het Vriendenboek staat vol van foto's en verhalen. Ongetwijfeld zitten daar vele broeders van La Vertue tussen. Wellicht iets voor jullie historisch archief?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geachte heer, Ik had het wel netjes gevonden als u de foto's en mijn beschrijving van deze penning die u van mijn website www.haffmansantiek.nl heeft gekopieerd, van een bronvermelding had voorzien. Met vriendelijke groet, Joep Haffmans, Mr. F.J. Haffmans Kunst- en Antiekhandel, Utrecht

    BeantwoordenVerwijderen