zondag 6 mei 2012

"Wan bon, wan pipel", over broederschap

Het gedicht Wan Bon van Robin Ravales.. Een gedicht om stil van te worden. Voor mij slaat het niet alleen op Suriname maar vooral op hoe de wereldwijde broederschap aller mensen zou moeten zijn: Eén volk.
Laten we zoeken naar wat ons bindt en wegnemen wat ons scheidt; zeker ook in deze tijd.
 (onder de originele versie de Nederlandse vertaling)
Pim Vos
Wan bon

Wan bon
someni wiwiri
wan bon.

Wan liba
someni kriki
ale e go na wan se

Wan ede
someni prakseri
prakseri pe wan bun mu de

Wan Gado
someni fasi fu anbegi
ma wan Papa

Wan Sranan
someni wiwiri
someni skin
someni tongo
Wan pipel

Eén boom

Eén boom
zovele bladeren
één boom.

Eén rivier
zovele kreken
alle op weg naar één zee.

Eén hoofd
zovele gedachten
gedachten om één soort heil.

Eén God
verscheidene te aanbidden
maar één enkele vader

Eén Suriname
zoveel soorten haar
zovele huidskleuren
zoveel aan talen
Eén volk

2 opmerkingen:

  1. Dirk-Jan Koeman22 mei 2012 om 22:17

    mooi, erg mooi
    heb hem 'geleend'....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom hebt u mijn reactie verwijderd?Het was goed en aardig bedoeld.Ach ja,het hoog democratisch gehalte van de VM.Die doen niet aan censuur of uitsluiting.Was het om de quote van Adam Weidhaupt? Wat was daar mis mee? of is het AW zelf en daar was ook niks mis mee.Owee, degene die hun geschiedenis niet kent en vol zit met vooroordelen.U beoordeeld mij? Ach broeder, hoe ver is de weg die u nog moet gaan.Van mijn kant zij het u vergeven.U bent ver weg om illuminatus te worden want daarvoor moet je je ego opgeven en openstaan voor het allerhoogste.Dan pas, ja, dan pas mag u waarschijnlijk een glimp opvangen waar WIJ al jaren van genieten.Het is echt niet iets dramatisch, het is heel even die vonk.Heel even die zekerheid ( in geseculariseerde wereld vol onzekerheden)wat je tot een beter mens maakt.Het is bijzonder moeilijk om dit in woorden uit te drukken maar ik hoop dat het u op dag gegund is want pas weet u waar ik over praat.Tja, taal kan nooit z'n eigen beperkingen overschrijden al deed Wittgenstein manmoedig een poging.Ziet u, wat u blijkbaar niet begrijpt is dat ik u al goede wens en mijn provocaties een doel hebben.
    Ga maar bij uzelf te rade: Arme Glow man, die sluiten we uit.Een steen des aanstoots.Een andere steen werd verworpen en werd een hoeksteen.:)Het duidelijk niet om mij maar om u.U wilt een VM-er zijn maar dat is meer dan de arbeidstafel, loge bezoek en bouwstukjes schrijven.Net zo als psychodrama's diep in je hart verankeren moet ook de liefde voor de "nare"medemens in je hart verankerd zijn.Dus Amice, wie in deze is nu de slechterik?

    BeantwoordenVerwijderen