zondag 1 juli 2012

Onwaarheid

Onze werkelijkheid begint - vaak - bij de eerste regel van ons eerste Grote Licht ( red: de Bijbel): ”In den beginne…”. Dat is geen leugen, maar een onwaarheid. Het is een verhaal dat poogt ons bij te brengen dat er een begin is. In wat wij (kunnen) waarnemen heeft alles namelijk een begin en een einde. Maar is dat ook zo? Als je midden op een spoorwegovergang staat en naar het einde van de rails kijkt dan zie je dat de rails é é n geheel worden… Als je op papier een rechte lijn zet dan denk je dat die lijn recht is… Maar… Als je met de passer een cirkel tekent dan zie je dat die geen begin en geen einde kent! Zou dat dus eeuwigheid kunnen heten? De kubus laat ons weten dat hoogte en laagte, diepte en breedte te meten zijn; wij weten dus dat wij maar drie dimensies kunnen bevatten. Hoe komen wij in de vierde dimensie? Zou ons alziend oog dat kunnen vinden ? Of moeten wij via het labyrint die bestemming bereiken? Of zijn er nog meer dimensies? Of... De belofte luidt: “Zoekt en gij zult vinden”. Hoe en wanneer zullen wij weten dat wij gevonden hebben? (Auteur:Kees Stuiver)

6 opmerkingen:

  1. Hoe zullen wij weten wat wij vinden? Ik denk dat er eerst herkenning en erkenning kan plaatsvinden.
    Daarbij past m.i. Loslaten van alle referentiekaders. Maar als ik dan denk aan de theorie van Jung, lijkt mij dat haast onmogelijk.
    M.v.M

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "onze werkelijkheid" leide tot oorlog, tot vervolging tot verdriet.
    "onze werkelijkheid" alszodanig bestaat dan ook niet.
    Het is uw waarneming en overtuiging welke al dan niet strookt met de mijne.
    "werkelijkheid" is ondefinieerbaar en daarmee broos en subjectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is goed om het hele begin te citeren:
    In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen. En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

    Het gedeelte ".... en het Woord was God" is hier van essentieel belang. Plus het gnostische principe dat in alles een godsdeeltje zit omdat alles van Hetzelve afkomstig is.

    Onze 'werkelijkheid' is ondefinieerbaar, broos en subjectief omdat het een illusie is. De zoektocht naar realiteit is de zoektocht naar het Licht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarde Broeders, is het wel zinvol om ons af te vragen of waar of onwaar is wat de auteur of auteurs van ons Grote Licht hebben verteld of geschreven? Bij mijn zoeken naar mijn "Zelve" kwam ik tot de conclusie dat mijn denken niet zo veel betekenis heeft als ik geen inzicht heb in de manier waarop ik denk. Dat leidde ertoe dat ik mij niet meer afvraag of het waar is wat er staat in ons Grote Licht. Belangrijker lijkt mij wat de auteur(s)bedoeld kunnen hebben. In de eerste plaats vertelt men op de Theologische Faculteit van de RUG dat de juiste vertaling van deze eerste woorden waarschijnlijk niet is "in den beginne", maar "in een begin". Ze hebben er daar vast wel over nagedacht, dus dat leg ik maar niet naast me neer. In de tweede plaats is de naam van onze soort "homo sapiëns", denkende mens. Denken doen we met behulp van woorden. Na een tijd in een ander land gaan we denken in de taal van dat land. In Een begin, Het begin van de mens, was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God. Niet zonder betekenis lijkt me, maar dat laat ik aan u over.
      Jan Roosingh.

      Verwijderen
  4. werkelijkheid is niet de waarheid, maar een visie die gegeven en geaccepteerd wordt door de levende wezens die het waarnemen en daar een realiteit van maken. bijvoorbeeld een koe in de wei. zijn of haar werkelijkheid is dat er eten, water en onderdak gegeven word met een begrensd gebied door een ´´boer´´. de waarheid is anders bijvoorbeeld dat er gratis groene gras groeit en water uit de rivier ook te drinken is zonder een begrens gebied en zonder boer, zoals eenden vossen of herten. maar de koe accepteerd, alleen al, een gedeelte van de totale waarheid zoals gras en niet waar het gras vandaan komt...
    de werkelijkheid voor de koe is, de boer, de stal en prikkeldraad, maar de waarheid is totaal anders. de koe wilt niet door de prikkeldraad rennen omdat hij niet geprikkeld word om actie te ondernemen. maar wat als je i.p.v. gras een betonnen bodem geeft en geen water. de koe zal dan actie ondernemen en geprikkeld worden.
    om dit verhaal te verkorten... wij zullen onze 6de zintuig niet kunnen gebruiken omdat we niet geprikkeld worden door bijvoorbeeld de tv, douche, de supermarkt etc. etc. wat als dat er niet meer zou zijn dan gaan we alleen nog maar op ons gevoel af wat niet officieel als zintuig beschreven is dus maak ik er een 6de zintuig van.
    onze werkelijkheid is begrensd we zullen de 4de dimensie nooit betreden als je je houdt aan de werkelijkheid. om te kunnen zien, wat ik bedoel, moet je het kunnen voelen, beseffen en accepteren.
    horen doe je niet met je oren, als het gaat om een hogere dimensie, maar ook met je gevoel. als je alleen je zintuigen gebruikt die je ziet als een werkelijkheid dan zul je de waarheid nooit 100 procent kunnen betreden. natuurlijk is een werkelijkheid altijd een deel van DE waarheid dus je bent er al in de buurt. dit geldt voor horen, zien, ruiken, proeven en je huid om te voelen met je vingers bijvoorbeeld.
    je zou een 6de zintuig moeten gebruiken om de waarheid van dichterbij te kunnen zien. en dat is voelen en afgaan op je gevoel die je met concentratie hebt verkregen.
    GOD is maar een 3letter woord. niet het woord van GOD maar je moet voelen wat GOD is. niet zien of horen of de andere 3.
    ik wens iedereen succes met zijn of haar zoektocht. of je blijft maar zoeken in een cirkel of je bent er al. nu alleen nog toegeven en accepteren in een wereld vol met verleidingen die normaal lijken in deze werklijkheid maar niet de waarheid is.....................elke dag!

    Iets wat je ziet recht voor je neus kan jij zien als niks en het dus niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Een begin, Het begin van de mens, was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God. Niet zonder betekenis lijkt me, maar dat laat ik aan u over.
    Jan Roosingh.

    Hear hear!

    NN

    BeantwoordenVerwijderen