dinsdag 25 januari 2011

logebijeenkomst vrijmetselarij Den Haag

Gisteren, maandag, hadden we weer onze wekelijkse bijeenkomst. Een van de broeders hielt een Leerlingenbouwstuk, oftewel een soort lezing van 20 minuten waarin hij uiteenzet hoe hij zijn eerste jaar bij de vrijmetselarij als leerling heeft ervaren. Hij vertelde over zijn persoonlijke achtergronden, hoe hij een jaar geleden zijn inwijding heeft ervaren en hoe hij het eerste jaar in onze loge heeft ervaren.

Het was een prachtig bouwstuk. Geweldig dat een leerling al in staat is om zo openhartig zo'n persoonlijk verhaal te vertellen. In de profane wereld (de maatschappij) zou je je niet zo gauw zo persoonlijk uiten, maar binnen de vertrouwelijkheid en beslotenheid van de loge is zoiets wel mogelijk. Maar ook al is dat mogelijk, het kost altijd wel enige tijd voordat een nieuw lid zo openhartig zich uitspreekt.
Ik vind het ook mooi omdat als je toetreed, je geen geld, titels, status of maatschappelijk aanzien hoeft in te brengen, maar alleen wie je bent, je menszijn. Hij treedt toe als een mens die zoekt naar het Licht. De spreker liet gisteren zien wie die mens is en wat zijn persoonlijke zoektocht is.
Uit de grond van mijn hart heb ik, mede namens mijn broeders, de leerling bedankt voor zijn prachtige bouwstuk. De verheffing van deze leerling zal eind februari plaatsvinden.

Aansluitend hield ik een meestervergadering, dat is een vergadering die, het woord zegt het al, alleen voor meesters toegankelijk is en niet voor leerlingen en gezellen. De meestervergadering houden wij doorgaans alleen wanneer er een besluit genomen moet worden over de aanname van een kandidaat, de bevordering van de leerling tot gezel of over de verheffing van een gezel tot meester.
Gisteren ging het over de aanname van een nieuwe kandidaat die vrijmetselaar wil worden. Vooraf heb ik de voorzitter van de Onderzoekscommissie gevraagd aan mij advies uit te brengen over de geschiktheid van de kandidaat.  (Zie het artikel: hoe word je lid).  Vervolgens heeft de commissie gisteren verslag gedaan aan de meestervergadering en heeft de commissie enkele toelichtende vragen van de meesters beantwoord, waarna uit 'geheime"stemming met de witte en de bruine bonen, bleek dat de meestervergadering "helder verlicht" (alleen maar witte bonen in het bakje) besloten heeft in te stemmen met lidmaatschap van de kandidaat. Formeel dient de Orde der Vrijmetselaren ook nog akkoord te geven op de toetreden.

Ik verheug mij erop de kandidaat 7 februari te mogen inwijden tot leerling vrijmetselaar. Met behulp van mijn broeders, zullen we er voor de kandidaat een prachtige, onvergetelijke avond van maken.

2 opmerkingen:

  1. Heb net een inwijding achter de rug en moet zeggen een van de mooiste ervaringen ooit.
    Succes,
    een Belgische broeders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarde Belgische broeder,

    Dank u. En fijn te merken dat mijn blog ook in België gelezen wordt. Succes met uw verdere maçonnieke zoektocht.

    Rudolph Kroon

    BeantwoordenVerwijderen