dinsdag 15 februari 2011

Ik geloof niet in God, kan ik vrijmetselaar worden?

 
Vandaag ontving ik, naar aanleiding van eerder twittercontact, een mailtje waarin iemand stelde al geruime tijd geïnteresseerd te zijn in de vrijmetselarij maar huiverig was om toe te treden omdat hij niet in God geloofd en daarom niet zou passen binnen de vrijmetselarij. Door mijn blog werd zijn belangstelling evenwel weer getriggert en vroeg mij concreet of een agnost, zoals hij zichzelf noemt, wel past binnen de vrijmetselarij. Hieronder volgt mijn - geanonimiseerde mailreactie van heden. Ik heb deze in mijn blog opgenomen omdat meer mensen wellicht deze vraag hebben.
Mocht u nadere of andere vragen hebben dan kunt u mij gerust mailen.


Geachte heer X,

Dank voor uw mail. Het spijt mij dat ik mij onze twitterconversatie niet kan herinneren en ook niet heb teruggevonden. U stelt mij een lastige vraag, maar ik zal mijn best doen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

De vraag is of een agnost, iemand die het bestaan van een God ontkent, past binnen het gedachtegoed van de vrijmetselarij. De vraag is ook, als u mij permitteert, of u een werkelijke agnost bent die ontkent dat er ook maar iets bestaat, iets wat meer is dan de stoffelijke wereld zoals wij die kunnen waarnemen.

De vrijmetselarij gaat ervan uit dat er een wereldorde voortstuwende kracht is. Wij duiden dat met “de Opperbouwmeester des Heelals”, om het maar een naam te geven. Het is aan iedere vrijmetselaar vrij om dat begrip voor zichzelf in te vullen. De vrijmetselaar vult dat doorgaans niet in als zou er een persoonlijke God zijn. Wel gaat de vrijmetselarij ervan uit dat er meer is tussen hemel en aarde, dat er naast de stoffelijke ook een onstoffelijke wereld is / moet zijn, een spirituele wereld zo u wilt. Iedere vrijmetselaar is zelf op zoek naar zijn eigen “wijsheid” hierover. Dat kan overigens ook zijn dat de wereld door natuurwetten wordt voortgestuwd, of dat er en kosmische energie is waarvan iedereen en al wat leeft, deel van uit maakt.

Vele interpretaties van het door ons geduide begrip Opperbouwmeester des Heelals zijn aldus mogelijk. Als vrijmetselaars weten wij dat wij nooit de waarheid zullen kunnen bereiken, maar streven er wel naar deze zo dicht mogelijk te benaderen. Ieder voor zich en in interactie met elkaar en mede met behulp van al oude symbolen en ritualen.

De evolutie is in mijn ogen ook niet doelloos. Ergens vermoed ik dat de evolutie ergens toe moet en zal leiden, al weet ik niet naar wat. De evolutie houdt niet op bij het scheppingsverhaal.  De schepping, de evolutie is nog gewoon gaande. Naar iets mooiers, hoop en veronderstel ik. In die evolutie heeft iedereen en al wat leeft, een rol. Hoe klein ook. Wij drukken dat uit door te zeggen dat wij werken aan de Tempel der Volmaking, de Tempel der Schoonheid en ieder mens, iedere vrijmetselaar, dient zo goed mogelijk zijn steentje bij te dragen; bij te dragen aan de verdere bouw van die Tempel. Daartoe is het in eerste instantie belangrijk zelf een alsmaar beter mens te worden (beter dan je nu bent)  om vervolgens beter de maatschappij te kunnen dienen. Symbolisch gezegd, dien je te werken aan de ruwe steen (die je zelf bent) tot een kubieke steen, opdat de kubieke steen beter past in de bouw van die Tempel.

Terugkomend op uw vraag is het antwoord: ja, mits u er vanuit gaat dat er iets is, een de wereld voortstuwende kracht.

Ik hoop hiermee uw vraag naar genoegen te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Rudolph Kroon
Voorzittend Meester
Loge L’Union Frédéric
Den Haag.

Interesse in Vrijmetselarij?
startpagina
Waarom zou je lid worden
Hoe word je lid?

contact


8 opmerkingen:

  1. Een agnost ontkent niet, die houdt alle opties open. Een atheïst ontkent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit de vraagstelling van de mailschrijver meende ik te begrijpen dat hij bedoelde niet in God te geloven. Maar u hebt gelijk, een agnost ontkent niet. Een agnost ment dat gen kennis verkregen kan worden over God. Zie voor meer precieze definitie http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
    Rudolph Kroon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Men kan zowel een agnost als een atheist zijn. agnosticisme een antwoord op de vraag: Is er een God? Waar een agnost "Dat weet is niet" op antwoord. Atheïsme is een antwoord op de vraag: "Geloof ik in een God?" Deze vraag kan niet met "Dat weet ik niet." beantwoord worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat betekend de piramide met het oog erin?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het oog noemen wij het Alziend Oog. Het symboliseert de alom aanwezige godheid of geest of zoals wij noemen "de Opperbouwmeester des Heelals". Een pyramide als zodanig hanteren we niet als symbool. Wel de driehoek. De driehoek staat voor het goddelijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herinner mij van de kerk (RK) uit mijn jeugd (ik ben 78 en atheïst) een driehoek met oog achterin de kerk, boven de middelste ingangsdeur. Dit symboliseerde het alziend oog van god terwijl de driehoek de "drie-eenheid gods".... vader-zoon-heilge geest) symboliseerde.
      Mijns inziens is er in de vrijmetselarij zeer veel dat nagenoeg als plagiaat is overgenomen (of misschien door de oprichters is Meegenomen) uit de RK religie, dit-oog-in-driehoek is daarvan een duidelijk en flagrant voorbeeld. Ik vrijmetselarij verwerpelijk, zij onderscheidt zich niet wezenlijk van een religie zoals het katholicisme of van sektarisme.

      Verwijderen
    2. Het Christendom zelf heeft het ook gejat, namelijk van de Egyptenaren. https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_comparative_mythology Horus was een beetje de Jezus van de Egyptische mythologie: Maagdelijk geboren uit Isis, die als een Frankenstein uit de dood was opgewekt, maar wel zonder penis, want die was ze kwijt. Ze gaf Osiris dan maar ook een gouden kunstpenis om het klusje te klaren. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Osiris Hij had ook zijn eigen symbool, namelijk het oog van Horus. Jezus in zijn tijd was de Horus uit de mythes uit het oude Griekenland, Israël en Egypte. Of dat beweerde de Joodse sekte uit die tijd dus. Lange tijd is er niks vernomen van dat oog en pas in de Renaissance is men het gaan gebruiken voor God in zijn heilige Drie-Eenheid. Blijkbaar waren echter de zoervanisten eerder met de Drie-Eenheid, namelijk in de 4de eeuw voor Christus, maar veel bronnen zijn niet te vinden. https://de.m.wikipedia.org/wiki/Auge_der_Vorsehung
      Vrijmetselarij gebruikt naar mijn weten de symbolen als tools om het doel, verlichting, te gebruiken.

      Verwijderen
  6. Een opperbouwmeester is ook begonnen als gezel ergo hij is er ook maar één van een volk.
    Grootse bouwmeesters werken altijd in opdracht,in wiens opdracht bouwt de opb?
    Voor god geld hetzelfde wie heeft hem gemaakt,bestaat er nog een wezen met een veel groter plan?
    Met een passer kan je mooie cirkeltjes maken voor je het hoekje om gaat,hartstikke handig dus zo'n winkelhaak.

    BeantwoordenVerwijderen