zondag 21 november 2010

Op bezoek bij de vrijmetselaars



vrijdag, november 19, 2010







Ik maakte er in een vorig logje al melding over, mijn aanstaande (en nu reeds uitgevoerde) bezoek aan een loge van de vrijmetselaars.

Een bezoek dat de nodige reacties uitlokte. Veel mensen waren geïnteresseerd, andere vroegen zich af of dat niet eng was en iemand zei zelfs "daar ben je toch veel te nuchter voor?".

Laat ik eerst eens vertellen waarom ik dat bezoekje heb gebracht.

Ooit op vakantie op Malta maakte ik "kennis" met de Jonanieter Ridders, een orde die zich onder andere inzette voor de verzorging van zieken (vandaar ook het Maltezer kruis dat sommige hulpverleningsinstanties dragen). Later op een vakantie in Rhodos zag ik nog meer van hun geschiedenis.

Van de Johannieters is het een kleine stap naar de Tempeliers en vandaar, via de Tempel van Salomo is het niet zo'n grote stap naar de vrijmetselaars.

Ik las daarover in, ik schat, zo rond 1990, 1992 en sinds die tijd heb ik een interesse gehouden in dat soort orden.

Het heeft me zelf ook vaak verbaast dat ik wel interesse heb in dat soort "randverschijnselen" van religie, maar dat religie zelf mij volkomen koud laat. Wellicht de technische of militaire insteek ervan, wie zal het zeggen.

Toen de Da Vinci code uitkwam, wakkerde de interesse nog verder aan. Ik heb er een aantal logjes over geschreven in 2004/2005.

Het laatste boek van Dan Brown heb ik vorig jaar in Thailand gekocht en in één ruk uitgelezen (en daar achtergelaten, maar dat terzijde) en dat boek gaat volledig over de vrijmetselarij.

Een aantal weken geleden hoorde ik op de radio een reportage over een Amsterdamse vrijmetselaarsloge die de deuren had geopend en nieuwsgierigen liet rondkijken en ik dacht "dat zou nou eens dichterbij moeten gebeuren".

Een paar dagen later had ik een volger erbij op Twitter: @VrijmetselaarDH. En niet veel later las ik dat ook zijn loge de deuren voor geïnteresseerden opende. Wie interesse had kon zich aanmelden. Tja, dat kon ik natuurlijk niet laten passeren.

Wellicht een lange inleiding tot dit verhaal, maar het moet er wel even bij om mijn interesse te kunnen plaatsen.

In de loge werden we (er waren een 10-tal geïnteresseerden op af gekomen) ontvangen door een aantal vrijmetselaars van de loge L"UNion Frédéric waaronder VrijmetselaarDH die de voorzittend meester van de loge is. Na de koffie volgde een voorstelronde, een korte inleiding en konden we de tempel in.

Daar kregen we verder uitleg, waaronder twee stukken die VrijmetselaarDH ook op zijn site heeft gezet "Geschiedenis van de Vrijmetselarij" en  "Waarom zou je vrijmetselaar worden?" Twee duidelijke verhalen die zeer verhelderend waren, maar toch ook nog wel wat vragen open lieten, die we dan ook naar hartelust konden stellen.

Daarna was het na een borrel nog napraten met de aanwezige vrijmetselaars en collega-geïnteresseerden.

Wat de avond in ieder geval duidelijk heeft gemaakt is dat de vrijmetselarij geen religieuze club is en dat ogenschijnlijk religieuze symbolen puur voor de inhoud aanwezig zijn en niet voor de betekenis die gelovigen eraan toekennen. Zo heeft de bijbel een symbolische functie en wordt hij niet gezien als een boek dat de enige echte waarheid beschrijft.

Ook het feit dat vrijmetselaars "werkstukken" (lezingen) over de meest uiteenlopende onderwerpen maken, die voordragen, waarna er over gecompareerd kan worden is iets wat me ook wel aanspreekt.

Hetzelfde geldt voor het idee dat je "moet bouwen" aan jezelf. Ook dat onderschrijf ik wel en is iets waar ik me in het verleden ook al mee bezig heb gehouden, toen ik een personel coachingstraject heb gevolgd, met een paar jaar later een "opfriscursus".

Wat houdt me dan tegen zou je denken? Wel, er blijft toch wat van dat spirituele omheen hangen waar ik niets mee heb. Ik doel dan op het zoeken naar "iets tussen hemel en aarde" zonder daarbij meteen aan de eng religieuze invulling te denken overigens.

En daar gaat het mis bij mij. Gaf ik al eerder aan niets met religie te hebben, ik zal ook nooit zoeken naar iets tussen hemel en aarde omdat ik voor mezelf 1000% zeker weet dat daar, behalve wat planeten en al dan niet afgedankte satellieten (en een ISS), niets is.

Harry Mulisch schreef er een boek over "De ontdekking van de hemel" en inmiddels zal hij er wel achter zijn of er echt iets te ontdekken was of niet, maar ik ben niet zover en betwijfel of ik ooit zo ver zal komen.

En dat is volgens mij een behoorlijk obstakel om beginnen aan een tocht die je via het 'leerling' en 'gezel' zijn, tot meester brengt.

Aan de andere kant zal ik mijn hele leven ook verteerd worden door nieuwsgierigheid over van alles en nog wat en wie weet wat daar nog uit gaat komen. Misschien zelfs ooit een vrijmetselaar.
Aldus ,


lees ook: hoe word je lid
Reactie
Mooi artikel. Ik ben blij dat ik als voorzittend meester je gastheer heb mogen zijn in mijn vrijmetselaarsloge LÚnion Frédéric in Den Haag. Niet alleen zij die belangstelling hebben voor toetreding maar ook mannen en vrouwen die gewoon nieuwsgierig zijn, zijn welkom om nader kennis te maken in volkomen openheid.
Natuurlijk vind ik het jammer dat je (nog) geen lid van die prachtige club wilt worden waar ik zo van hou.

Ik denk dat je de voorlichtingsavond heel goed omschreven hebt, zij het dat ik één kleine kanttekening, zo je wilt, aanvulling heb. Wat "tussen hemel en aarde" zit is bij ons slecht een onbekend, ordenend beginsel. Dat kunnen natuurwetten zijn, anderen noemen het een soort kosmische energie, een dimensie die er wel is, maar die wij niet kunnen waarnemen. Wellicht zou je het Het Licht, of je ware zelf kunnen noemen. Kortom, wij zoeken naar het mysterie in onszelf.

Mocht je ooit weer eens van gedachte willen wisselen, weet dan dat je van harte welkom bent.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten