woensdag 25 mei 2011

Gevisiteerd bij de vrijmetselaarsloge La Concorde O:. De Bilt








 Gisteravond was ik te gast bij de Achtbare loge La Concorde. Een ex-collega werd daar ingewijd als leerling vrijmetselaar.
Alweer enige maanden geleden kwam ik zijn naam tegen op de kandidaten lijst. De naam van een ieder die wil toetreden tot de Orde de Vrijmetselaren wordt geplaatst op de kandidatenlijst en deze lijst wordt naar alle loges toegezonden met het verzoek aan de voorzittend meester van zijn loge te berichten wanneer hij de kandidaat ken.. de voorzittend meester neemt dan contact op met de betreffende loge. Dat deed ik dan ook en vanzelfsprekend kon ik alleen maar goede berichten geven over de kandidaat.
En gisteren was het dan zover. De inwijding. Ik werd door de loge hartelijk ontvangen en voelde mij direct thuis. De avond was voor mij een bijzondere avond. Bijzonder was het gebouw waar de loge zetelt.  Weinig luxe maar wel een zeer gezellige en intieme ambiance. Bijzonder ook de uitvoering van het rituaal. Natuurlijk verschillen de rituelen per loge op hoofdlijnen niet (de hoofdlijnen zijn immers centraal vastgesteld), maar iedere loge geeft toch weer zijn eigen invulling en sfeer aan het rituaal. En tenslotte ook bijzonder omdat de in te wijden kandidaat een collega van mij is geweest en ik gisteren schouder aan schouder met hem in de broederketen mocht staan.

De avond werd afgesloten sfeervol met een eenvoudige doch voedzame maaltijd, zoals Heer Bommel zou zeggen. Met voldaan gevoel en nieuw opgedane inspiratie nam ik om 11.30 afscheid van de broeders en keerde weer huiswaarts.

Broeders van La Concorde, dank voor de fijne avond.

Rudolph Kroon

 zie: Waarom zou je vrijmetselaar worden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten