zondag 26 december 2010

Heil, Zegen en Voorspoed

Het jaar 2010 is weer bijna ten einde. 2011 maakt ziijn opwachting. Tijd voor ieder van ons om terug te blikken en vooruit te kijken. Maar vooral zelfreflectie. John Lennon zong al: " And so this is Christmas, and what have you done."

Ja, wat het ik gedaan? Wat heb ik gedaan om de wereld wat aandiger, wat vrediger te maken? Dichter bij huis, wat heb ik gedaan voor mijn gezin, mijn collega's, vrienden, buren etc.?  Wat heb ik gedaan voor de mensen om mij heen die in kommer en kwel leven? Heb ik werkelijk geprobeerd te voorzien in de noden om mij heen?

Of verviel ik toch regelmatig weer in baatzuchtigheid? Dacht ik steeds weer: " wat levert het mij op, wat zit er voor mij in?". Verviel ik toch steeds weer in ijdelheid en eigendunk en hechtte ik meer waarde aan wat ik dacht en voelde dan aan wat anderen dachten en voelden? Heb ik echt geprobeerd om bruggen te slaan naar andere mensen, of heb ik toch maar weer al te vaak gemeend dat die andere mensen maar de eerste stap tot toenadering moesten zetten?

Laat ik (en U) mij die vragen heel eerlijk stellen en voor mijzelf beantwoorden. En laat ik voor mijzelf ook nagaan wat mij soms in de weg gestaan heeft om mijn hart voor anderen te openen. Als ik mijn hart niet voor anderen kan openen, blijft mijn hart kil en koud.

Ik wens U veel Heil, Zegen en Voorspoed voor 2011.

Rudolph Kroon
2e kerstdag
vanuit Paramaribo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten