dinsdag 8 februari 2011

Een nieuwe schakel in de (virtuele) broederketen

Gisteravond heb ik in de Tempel een nieuwe kandidaat, een profaan zoals wij dat noemen, mogen inwijden als Leerling Vrijmetselaar. Het inwijdingsritueel is een soort verheven toneelspel waarin de kandidaat een drietal symbolische reizen onderneemt, verzinnebeeldend de innerlijke reis naar het Licht. De reis zal zijn vervolg krijgen tijdens de bevordering tot Gezel en zijn afronding vinden in de verheffing tot Meester Vrijmetselaar. Maar gisteravond heeft de kandidaat, thans onze broeder, dus de eerste fase van de spirituele reis afgelegd en is hij opgenomen in de Broederketen, die de gehele aarde omspant.

Hoewel iedere Inwijding iedere keer weer indrukwekkend is en voor iedere aanwezige broeder weer een herbeleving is van zijn eigen inwijding, was het gisteravond toch wel erg bijzonder. Bijzonder omdat de kandidaat via twitter zijn interesse voor de vrijmetselarij bij mij had kenbaar gemaakt. Vervolgens was een persoonlijk gesprek bij hem thuis snel geregeld met het resultaat de inwijding van gisteravond. Het is mijn overtuiging dat de vrijmetselarij  haar waardevolle gedachtegoed in deze tijd tevens via de moderne social media onder de aandacht dient te brengen. De jongere generatie communiceert en haalt haar informatie immers steeds meer van de elektronische snelweg.
Ook bijzonder was dat diverse broeders uit het land, die ik via twitter heb mogen leren kennen, gisteren visiteerden. Wij zagen elkaar gisteren voor het eerst. In twitterjargon heet het een "tweetup"wanneer twittervrienden elkaar irl (in real life) ontmoeten. Het was de eerste maçonnieke tweetup van Nederland. Tijdens het broedermaal en ook daarna aan de bar in de 7e Graad, hebben we onze broederschap,onze vriendschap verder verdiept en afgesproken vaker bij elkaar te zullen gaan visiteren.


Het was inmiddels 01,00 uur toen ik voldaan weer huiswaarts keerde en verheug mij erop begin maart wederom een twittervriend te mogen inwijden.

Rudolph Kroon
Voorzittend Meester
A:.L:. L'Union Frédéric

3 opmerkingen:

  1. Een bewijs dat je keuze om de openbaarheid te zoeken, een goede is geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was in alle opzichten een bijzondere gebeurtenis. Ik ben blij, en tegelijkertijd ook een dankbaar, dat ik er bij aanwezig mocht zijn.
    #twitterloge ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was een gedenkwaardige avond!

    BeantwoordenVerwijderen