donderdag 24 februari 2011

Vrijmetselarij: Werven via social media met behoud van mystiek?

Hoe werf je vrijmetselaren met nieuwe media, maar behoud je te gelijk de mystiek

Gisteravond twitterde ik of iemand een suggestie heeft voor een artikel op dit blog. Dat had ik al eens eerder gedaan en toen kwam een twitteraar met de vraag wat vrijheid voor mij betekent.
@dagboom  twitterde gisteravond aan mij  (vrijmetselaarDH) bovenstaande vraag. Een interessante en actuele vraag.

De vrijmetselarij is altijd al omgeven door geheimzinnigheid. Een besloten gemeenschap waar heren bij elkaar kwamen (en komen) en de buitenwacht alleen maar kon raden wat daar in die club gedaan en besproken werd. De meest wilde speculaties over complotten die gesmeed werden, deden - en doen nog steeds - de ronde. Jammer, want wij smeden geen complotten en wij doen geen enge dingen. Een vrijmetselaar is in hart en nieren eigen-wijs en wil zijn eigen weg volgen. Wij kunnen het dan ook vaak niet eens worden over de keuze van ons voor- en nagerecht voor ons broedermaal, laat staan dat wij in eensgezindheid complotten zouden kunnen smeden om de wereldorde naar onze hand te zetten.


Wat wij  wel zijn is een inwijdingsgenoodschap, en zoals bij alle inwijdingsgenoodschappen heeft het inwijdingsritueel alleen maar z'n volledige beleving en werking als de kandidaat die ingewijd wordt, geen weet heeft van wat hem te gebeuren staat. Hij dient het ritueel open, onbevangen en vol vertrouwen te ondergaan. Ik realiseer mij dat dat lastig is uit te leggen. Zo kan ik ook aan u niet uitleggen hoe een sinaasappel smaakt als u nog nooit een sinaasappel geproefd heeft. Daarom houden wij nu juist het rituaal (het beschreven ritueel) geheim omdat het de werkelijke smaak van de sinaasappel niet ten goede komt.

Dat is dus heel lang vrij goed gelukt, hoewel hier en daar toch "verradersgeschriften" naar buiten kwamen.
In deze tijd van het internet is geheimhouding niet meer te handhaven helaas, Helaas voor de kandidaat. Alle ritualen zijn inmiddels al wel aan het publieke domein toevertrouwd in de vorm van geschriften. Maar het lezen van een muziekstuk in notenschrift is toch wel iets anders dan de muziek horen.

Maar los van de ritualen valt er nog veel te vertellen over de vrijmetselarij. Maar ik geef toe, het blijft oppervlakkig, wat aan de buitenkant, omdat u "die sinaasappel niet gegeten hebt". Maar de mooie ronde oranje schil kan ik wel beschrijven, zoals ik in mijn blog doe.

Welnu, in dat laatste is de vrijmetselarij van oudsher ook niet erg sterk geweest. Dat heeft diverse, begrijpelijke oorzaken die ik hier nu even buiten beschouwing laat. Voor zover hier van belang, is een van de redenen dat de werving van nieuwe kandidaten grotendeels via eigen kennissenkring en via een kleine advertentie in de krant, plaats vond. Heel voorzichtig en heel discreet omdat de vrijmetselarij niet doet aan "zieltjes winnen". De kandidaat dient uit innerlijke drang aan onze Tempelpoort aan te kloppen.

Het internet en vervolgens de opkomst van de social media als facebook, twitter, blogs etc hebben naar mijn mening de situatie sterk verandert. De jongere generatie haalt de informatie van het internet en communiceert in toenemende mate via social media. Zij willen snelle, actuele informatie en  interactief communiceren. Dat betekent naar mijn mening dat ook organisaties als de vrijmetselarij zich zal moeten aanpassen aan deze ontwikkeling wil zij mensen en vooral ook jonge mensen geïnteresseerd krijgen in het gedachtegoed en de specifieke werkwijze van de vrijmetselarij. Onbekend makt immers onbemind.  Individuele broeders, de loges en zelfs de Orde van Vrijmetselaren zullen dan ook gebruik moeten maken van de social  media. Dat is lastig omdat ook de vrijmetselarij, zoals nog steeds veel bedrijven, organisaties en instellingen, onbekend zijn met deze nieuwe wijze van communiceren. Eén van de aspecten daarbij is het probleem dat gevreesd word dat de mystiek verdwijnt. Onthul je in de social media de mystiek dan is er minder behoefte om daadwerkelijk vrijmetselaar te worden, zo is de gedachte.

Ik deel die opvatting niet. Het geheimzinnige rond de vrijmetselarij zal in belangrijke mate (terecht)  verdwijnen, maar het mystieke (hoe de sinaasappel smaakt) blijft bestaan. Die zoektocht, die eigen spirituele, mystieke zoektocht, laat zich immers niet binnen 140 karakters of een aantal artikeltjes volbrengen. Als overigens de mystieke ervaring, de zoektocht naar jezelf, de juiste verhouding naar de medemens in 140 karakters zou zijn te volbrengen, waarom zou ik dan na 22 jaar nog steeds lid zijn!

En werk het? Ja, sinds medio vorig jaar begon ik te twitteren en volgde spoedig daarna deze blog. Mijn blog geeft informatie en soms ook een beeld van mijn persoonlijke beleving, Soms worden mijn lezer nieuwsgierig en bellen of mailen mij, wat soms resulteert in een persoonlijk gesprek waarna de kandidaat uit vrije wil en uit innerlijke drang aan onze Tempelpoort aanklopt om ingewijd te mogen worden. Vijf kandidaten hebben zich het afgelopen half jaar bij mij aangemeld om lid te worden van mijn loge en daarnaast heb ik veel geïnteresseerden  doorverwezen naar loges bij hen in de buurt.
Daarnaast krijg ik regelmatig vragen, van mannen én vrouwen, die ik graag en direct beantwoord. Het gaat mij niet alleen om "leden te werven", maar ook om het gedachtegoed van de vrijmetselarij over het voetlicht te brengen en daarnaast allerlei rare vooroordelen zo mogelijk weg te nemen.


Samenvattend, de vrijmetselarij zal geen andere keuze hebben dan gebruik te maken van de social media om het gedachtegoed van de vrijmetselarij  onder de aandacht te brengen van haar doelgroep en kan dat ook met behoud van de mystiek.

zie ook :heeft de vrijmetselarij geheimen?
             Hoe word je lid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten